Група 17 українська мова



Українська мова                                           24.01.2023

Група 17                                                           Урок 22

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема.  Тропи як засіб мовного вираження

Тропи ( грец. tropos — зворот) — слово, вживане в переносному значенні для характеристики будь-якого явища за допомогою вторинних смислових значень.

Тропи вживаються майже в усіх стилях мовлення, та найчастіше  –  у художньому стилі. До тропів належать порівняння, епітети, метафори, метонімії, синекдохи, персоніфікація, гіпербола, алегорія.

Порівняння – слово або вислів, що містить зіставлення одного предмета (явища) з іншим.

Епітети – визначення, що виражає образність і емоцію, підкреслює ознаку предмета чи враження від нього.

Метафора – переносне значення слова (за схожістю або контрастом).(за подібністю) :загальномовні і індивідуально-авторські.

Метонімія – троп, заміна одного слова іншим на основі зв'язку їхніх значень за суміжністю.

Синекдоха – троп, назва частини (меншого) замість цілого (більшого) чи навпаки.

Алегорія – конкретне зображення предмета чи явища дійсності, що втілює абстрактне поняття чи думку.

Уособлення – перенесення властивостей живих істот но предмети, явища чи абстрактні поняття.

Персоніфікація – вид метафори: уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям, олюднення їх (на відміну від уособлення — оживлення)

Гіпербола – надмірне перебільшення характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.

Літота – надмірне зменшення характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії.  

У яких стилях мовлення вживаються?

Науковий, офіційно-діловий стилі позбавлені тропеїчної образності. В розмовному ж та публіцистичному стилі вона використовується досить часто. У творах художньої літератури тропи є одним з основних засобів образності. Елементами образності, крім переносних значень слів є граматичні засоби. Це різноманітні префікси, суфікси, відмінкові закінчення іменників, дієслів, прислівники, різні види речень. Разом з ритмікою, мелодикою, звукоповторами вони здатні створювати художні образи.

Тренувальні вправи

 Самостійна робота ( визначити тропи та пояснити їхнє значення)

1.Сліз поневолених людей не ріки — море розлилось, вогненне море.

2.Радіє Київ рідний мій.

3. Прощавайте, сині гори, білії сніги.

4. Хтось заплутав зажурені віти в павутиння нитки золоті.

5. Дівчинонька така гарна, як зіронька.

6. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою…

7. Уроки війни Україна протягнула руку допомоги поневоленим народам.

8. Вже поставила турбіну міцна робочого рука…

9. Мій ти єдиний, зламаний квіте…

10. Я з’їв цілу тарілку.

11.Ноги моєї тут не буде.

12. Полетів у магазин по цукерки


Українська мова                                          17.01.2023

Група 17                                                            Урок 21

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема.  Засоби мовного вираження промови

Перегляньте відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=Sb2zQiRMELs - Українська мова. Засоби мовного вираження промови

СПОСТЕРЕЖЕННЯ

Прочитайте тексти й виконайте завдання.


А. Поміркуйте, який вступ до промови науковця матиме більшу силу впливу на аудиторію.

Б. Знайдіть у тексті ІІ слова й сполуки слів, що мають емоційне забарвлення. 

Д/з  с. 14, вправа15

Українська мова                                          16.01.2023

Група 17                                                        Урок 20

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема.  Контрольне есе «Краще жити мріями чи будувати плани й утілювати їх у життя?»

         Слово вчителя

         Мрії, мрії, мрії… Людина без мрій, що птах без польоту. Тільки той може здійснити їх, хто поставить перед собою реальні цілі і буде наполегливо працювати та йти до своєї мети. Звичайно, мають значення й засоби досягнення. Може так статися, що отримавши бажане, воно вже не принесе ні радості, ні задоволення. Тож будьте обачні! Бажаю,  щоб ваші мрії здійснилися!!!

Пригадаймо:

1.  Есе – невеликий текст, що виражає індивідуальну точку зору автора.

1.Що таке есе?

Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання .

2. Яка  його мета?

Мета есе – розвиток навичок самостійного творчого мислення та письмовий виклад власних думок.

3. Властивості есе?

Для того, щоб зрозуміти вимоги до есе, необхідно розібрати його властивості. Це ті основні риси, які визначають даний жанр.

•  Лаконічність. Есе - це твір дуже маленького об'єму. Тому потрібно намагатися не розтікатися думкою по древу, а викладати інформацію чітко та ясно.

•  Авторська думка. Есе не претендує на науковість або абсолютну істину. Важливо розуміти, що в такого роду творах висловлюється лише авторська думка. Відповідно, пишеться подібний твір, як правило, від першої особи.

•  В есе дуже часто використовуються конструкції типу "на мою думку", "я вважаю" та інші.

•  Вид подібних творів - роздум.

•  Стиль - публіцистичний. Це означає, що необхідно нормувати наявність художніх обертів. Втім, допускаються елементи інших стилів, так як форма есе досить вільна.

ДЕВ’ЯТЬ ПРАВИЛ НАПИСАННЯ КРЕАТИВНОГО ЕСЕ

Як радять писати есе? Правильно! Креативно, Що криється за цим словом? Швидше за все, політ думки, оригінальність тощо. Все просто: головне – засвоїти дев’ять правил.

1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).

2. Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).

3. Різна структура речень. (Читати речення правильної структури нудно. Додайте кілька інверсій. Пишіть різні за довжиною речення.)

4. Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоб уразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру.)

5. Різні слова (синонімія.)

6. Лаконічність.

7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення повинне нести унікальний зміст).

8. Активна життєва позиція.

9. Книги про есе — це здорово.

10 ПОРАД, ЯКІ ДОПОМОЖУТЬ ВАМ НАПИСАТИ БЛИСКУЧЕ ЕСЕ

1. Задумайтесь про написанні твору заздалегідь.

2. Погляньте на питання зі стратегічної точки зору.

3. Усвідомте, що тема – це ще не все.

4. Відповідайте на питання.

5. Будьте обережні з використанням гумору й інших нетрадиційних літературних прийомів.

6. Пишіть про те, що знаєте.

7. Будьте собою.

8. Будьте чесні.

9. Написали – перечитайте та виправте.

10. Розслабтеся.

 

Написання письмового  твору - есе

Редагування чорнових варіантів. Переписування есе до зошитів.


Українська мова                                               12.12.2022

Група 17                                                            Урок 18

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема.  Полемічні прийоми.

Перегляньте відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=8Guj36Gt5Rc&ab_channel=marinatokariuk

Запам’ятайте

Полеміка (грец. ωоλεμικά від ωoλέμιov — «ворожнеча») — стан суперечки, диспут під час обговорення або розв’язування проблем. Разом із цим поняттям використовують дебати і дискусію.

Це різновид суперечки, коли основні зусилля сторін, які сперечаються, спрямовані на утвердження своєї точки зору з обговорюваного питання. Разом із дискусією полеміка є однією з найбільш поширених форм суперечки. З дискусією її зближує наявність достатньо повної тези, змістовна зв’язність, черговість виступів, деяка обмеженість прийомів, за допомогою яких спростовують прилежну сторону і обґрунтовують власну точку зору.
Разом із тим полеміка відрізняється від дискусії. Якщо метою дискусії є пошуки загальної згоди того, що об’єднує різні точки зору, то основне завдання полеміки — ствердження однієї з протилежних позицій.

1.      Закріплення матеріалу

Закінчіть речення:

Полеміка — це…

Основними полемічними прийомами є…

Полемічна майстерність проявляється в…

Доводити означає…

Одержані знання допоможуть мені… 

 

 

Українська мова                                               05.12.2022

Група 17                                                          Урок 17

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Практична риторика. Аргументи й докази.

1.     Вставити пропущені слова із довідки, записати в зошит
Класичне визначення __________ - «мистецтво переконувати». Перші згадки знаходимо в _______ . Передумовою розвитку _________була  Давня _______. Риторичний ідеал сформував __________. Метод діалогічного пошуку істини має назву ___________.
Довідка: Греція, риторика, Сократівський діалог, міф, Сократ

 2.     Перегляньте відеоурок\

 https://www.youtube.com/watch?v=-vBwhe9aUk8&t=6s

Запам’ятайте; у структурі аргументації розрізняють тезу та аргументи.

Теза  –  це положення, яке необхідно обґрунтувати.

Аргументи  –  це твердження, за допомогою яких обґрунтовується теза.
Класичним прикладом аргументації може стати вислів, відомий ще з часів середньовіччя: «Усі люди смертні. Сократ — людина. Отже, Сократ є смертним». Перші два висловлювання, що складають цю аргументацію, будуть аргументами, а третє — тезою.
У цьому прикладі неважко було знайти аргументи і тезу, тому що аргументація була представлена, по-перше, у повному вигляді, по-друге, невеликим текстом.

Запам’ятайте правило: якщо ви хочете зрозуміти співрозмовника, розкритикувати його точку зору, виявити помилки, побудувати обґрунтоване спростування його позиції, перш за все, треба відновити аргументацію супротивника у повному вигляді, тобто з’ясувати аргументи і тезу.

Д/з    §64, вправа 680

 

 Українська мова                                               23.11.2022

Група 17                                                          Урок 15

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

 

Тема: Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки
Запам’ятайте

У грецькій риториці мистецтво вести суперечку, полеміку називалось еристикою. Суперечку можна визначити як процес обміну протилежними думками

Будь-яка суперечка побудована на зіткненні думок або позицій. Кожна сторона активно відстоює свої погляди й намагається розкритикувати погляди супротивника. Якщо немає такого зіткнення думок, то немає й самого спору. Так, наприклад, лекція, доповідь не є суперечками. Якщо висловлення думки з приводу якогось питання спрямоване на людей, які нейтрально або позитивно (тобто некритично) ставляться до неї, то немає ніяких підстав уважати це суперечкою.

Отже, суперечкá — це ситуація мовлення, де наявне активне ставлення до позиції співрозмовника, що виражається в її критичній оцінці. Обов’язковими учасниками суперечки є пропонент, опонент і аудиторія.

Пропонент — це той, хто висуває, обстоює деяку тезу. Без пропонента не може бути ані спору, ані аргументативного процесу, оскільки спірні питання не виникають самі собою, вони повинні бути кимось сформульовані й висунуті для обговорення. Пропонент може висловлювати власну думку або представляти колективну позицію з того чи того питання.

Опонент — другий обов’язковий учасник суперечки. Це той, хто заперечує, піддає сумніву слушність тези, яку висунув пропонент.

Аудиторія — третій колективний учасник суперечки. Це не пасивна маса людей, а колектив, який має свої переконання, свої позиції з приводу питання, що обговорюється. Вона є основним об’єктом аргументативного впливу в спорі.

Суперечка за формою може бути дискусією, полемікою, диспутом або дебатами.

Перегляньте відеоурок за покликанням

https://www.youtube.com/watch?v=RAWIfFw83Ss

Д/з §61, 62,  вправа 654

 

Українська мова                                                31.10.2022

Група 17                                                              Урок 12

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. Словозміна іменників ІV відміни

·        Інтелектуальна зарядка

· Які іменники належать до ІІІ відміни? Наведіть приклади

· Чи поділяються вони на групи?

· Іменники якого роду належать до IV відміни? Наведіть приклади

· Які закінчення мають іменники IV відміни в початковій формі?

· Які суфікси мають іменники IV відміни в непрямих відмінках?

·        Перегляньте відеоурок за покликанням і виконайте завдання.

https://www.youtube.com/watch?v=SGWh-D90WPg - Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку

·        Поставте подані іменники в О. в. однини, поділивши на 3 стовпчики: 1) у яких відбувається подовження приголосних; 2) у яких подовження не відбувається; 3) у яких уживається м’який знак.

Домовленість, цінність, діяльність, любов, свідомість, безліч, мораль, якість, потужність, верф, мить, гостинність, подорож, мати, зелень, ртуть, кров.

·        Перегляньте відеоурок за покликанням і виконайте завдання.

https://www.youtube.com/watch?v=T-LCM2yoMpY - Словозміна іменників ІV відміни

·        Перепишіть речення, розкриваючи дужки, слова поставте у відповідному відмінку.

1.     У (Щеня) якого розуму питати? 2. Аж суне Вовк — такий страшенний та здоровенний! Та так прямісінько до нашого (Ягня). (Ягня) нікуди тікати. 3. Ет, реп’яхами дорікаєш! — сказав Бровко.— А пам’ятаєш, як у пекарні був (щеня)? 4. Діти-молодята! І (дівча) і (хлоп’я)! Годі бігать і скакать: буду загадку казать. 5 Спитав я (голуб’я) моїх: Що ж воно бігало в дорозі? (За Л. Глібовим)

Д\з  параграф 55,56, вправа 594;

утворіть іменники ІV відміни від поданих слів, провідміняйте їх.

Лелека, заєць, гуска, курка, кінь, корова.

 Обов'язково виконайте завдання за покликанням 

до 23.00 31.10. 22

     https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1706155   


Українська мова                                                                         25.10.2022

Група 17                                                                                        Урок 11

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Паралельні закінчення  іменників чоловічого роду давального відмінка, іменників  знахідного відмінка;  місцевого відмінка однини і множини

·        Перегляньте відеоурок за посиланням, запишіть конспект.

https://www.youtube.com/watch?v=lC4GUWRWJQc

Іменники чоловічого роду ІІ відміни в давальному відмінку однини можуть мати закінчення -у, -ю і паралельні до них -ові, -еві, -єві: Борису й Борисові, Василю й Василеві, товаришу й товаришеві.

У формі давального відмінка однини іменники чоловічого роду, а також середнього роду із суфіксом -к- (малі істоти) мають паралельні закінчення - ові, -еві (-єві) або -у (-ю): синові — сину, коневі — коню, краєві — краю, Сергієві — Сергію, поросяткові — поросятку.

АЛЕ: коли в тексті трапляється поряд кілька іменників чоловічого роду у формі давального відмінка однини, то для уникнення одноманітних відмінкових закінчень треба спочатку вживати закінчення -ові, -еві (-єві), а потім — -у (-ю): Леонідові Миколайовичу Іваненку (не Леоніду Миколайовичу Іваненку й не Леонідові Миколайовичеві Іваненкові). Увага! Окремі українські слова залежно від значення можуть мати різне закінчення: не одержав листа й насипало жовтого листу; коло каменя росте береза й нема каменю на будову; книжка Івана Мороза й нема морозу; підійшов до телефонного апарата й органи державного апарату.

1.Вправа-конструювання. Спишіть словосполучення, поставивши слова в давальному відмінку однини. Використовуйте паралельні форми закінчень (де можливо) для урізноманітнення мови. Поставте наголос у виділених словах.

Син Дмитро, брат Андрій, кум Іван, акціонер Петренко, посередник Остапчук, отаман Сірко, агентство, маркетинг, осетер.

2. Морфологічне дослідження. Прочитайте речення, уживаючи іменники з дужок у потрібній формі. Випишіть лише те речення, у якому можливі паралельні форми. Виконайте синтаксичний розбір речення.

1.(Глянцю) не підвладна єдина монета – совість (В. Підпалий). 2. Дедал (Ікар) ладнав до тіла крила прекрасні з пір’їн орлиних… І диво – людина в небо злетіла, крилатий юнак у безмежність лине (В. Коротич).

3. Дослідження-обґрунтування. Прочитайте. Визначте відмінки іменників другої відміни, поясніть їхні закінчення. Усно назвіть слова, які у формі орудного відмінка множини можуть мати паралельні форми

1. Із панських прихвоснів-рабів ми людьми з прізвищами стали (Олександр Олесь). 2. Вітри видзвонюють крильми на зламі осені й зими (І. Складаний). 3. Ви чуєте пісню? То знов журавлі все небо ключами накрили (О. Лупій). 4. Чужі гріхи перед очима, а свої — за плечима (Народна творчість).

 4. Розподільний диктант з ключем. Поставте подані іменники у форму родового відмінка множини, запишіть у дві колонки відповідно до закінчень: 1) -ів, 2) нульове. Узбек, партизан, обличчя, школяр, громадянин, дно, слов'янин, солдат, болгарин, скроня, ананас, циган.

Увага! З других букв виписаних слів у кожному стовпчику має утворитися слово-ключ.

Домашнє завдання. Вправи 4, 7. 52-53 (теоретичний матеріал)

Д/з  Параграф 53,  (Українська мова, рівень стандарту, 10 клас, Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова), виконайте завдання

 Відредагуйте словосполучення, запишіть.

Директору Гнатюку Роману Григоровичу; приходити по вівторкам; кліпати очами; кілограм помідор; доброчесних громадянів; наших солдат, випасати конів, не побачити грузин, не помітити болгарів, крутити коліщатом, їздити по містам, по селам, кліпати очами, стенати плечами.

 

 

 

Українська мова                                                                         19.10.2022

Група 17                                                                                        Урок 10

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену)

·        Перегляньте відеоурок за посиланням, запишіть конспект.

https://www.youtube.com/watch?v=3g1fl2PlHXI&ab_channel=EdEra

НЕ ПЛУТАЙМО ЗАКІНЧЕНЬ -У(-Ю) ТА -А(-Я) В РОДОВОМУ ВІДМІНКУ ОДНИНИ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ДРУГОЇ ВІДМІНИ

Запам’ятаймо: закінчення -а (-я) в родовому відмінку однини мають переважно іменники, коли вони позначають конкретні одиничні предмети, а також є назвами осіб, тварин: сторінка зошита, книжка брата, відповідь учня, нема коня. Назви явищ природи, установ, ігор, речовин, слова на позначення збірності, назви почуттів, учень та інших абстрактних понять мають закінчення -у (-ю): нема морозу, подуви вітру, коло цуму, студент університету, змагання з футболу, трохи цукру, кілограм меду, спалахи гніву, без болю, прихильник ідеалізму. Тому неправильно: коло гастронома, працівник факультета...

Увага! Окремі українські слова залежно від значення можуть мати різне закінчення: не одержав листа й насипало жовтого листу; коло каменя росте береза й нема каменю на будову; книжка Івана Мороза й нема морозу; підійшов до телефонного апарата й органи державного апарату.

·        Подані географічні назви поставте у формі родового відмінка однини, запишіть у дві колонки із закінченням -а(-я)та -у(-ю)

Крим, Арарат, Рейн, Бориспіль, Крим, Херсон, Париж, Парнас, Путивль, Вашингтон, Кавказ, Славутич, Кривий Ріг, Еверест, Інгул, Інгулець, Очаків, Донець, Дон, Люксембург.

Д/з  вправа 584, с.162 (Українська мова, рівень стандарту, 10 клас, Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова)

·         Готуємося до ЗНО  https://www.youtube.com/watch?v=XKKGlZsn_sM   


Українська мова                                                                    Група 17 

Урок 9                                                                                   

Тема. Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку

Підручник: Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова. Українська мова. 10 клас. Рівень стандарту.

https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/10-klas/1-ukranska-mova-10-klas/ukranska-mova-rven-standartu-pdruchnik-dlya-10-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-golub-n-b-novosolova-v-/

·        Перегляньте відеоуроки за посиланням та виконайте завдання https://www.youtube.com/watch?v=AZLLFsatFcM&list=PLFVSJgZgf7h88UFKF_RZcv_Sk-WlX5mvL&index=172&ab_channel=MONUKRAINE

·        https://www.youtube.com/watch?v=QCPMD3xdo9E&ab_channel=%D0%9D%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%8F%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE

Д/з

§53 54,  завдання з відеоуроку.

 



Українська мова                                                                    04.10.2022

    Група 17                                                                                 Урок 8                   

Тема. Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення ім. І відміни в О.в.

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Підручник: Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова. Українська мова. 10 клас. Рівень стандарту.

https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/10-klas/1-ukranska-mova-10-klas/ukranska-mova-rven-standartu-pdruchnik-dlya-10-klasu-zakladv-zagalno-seredno-osvti-golub-n-b-novosolova-v-/

 Перевірка домашнього завдання

Зачитайте іменники, що ви виписали з пісні Тараса Боровка «Байрактар», визначте їх рід.

Дайте відповіді на питання

Д

· Які граматичні категорії властиві іменнику?

· Пригадайте, що вам відомо про відміни іменників. За яким принципом іменники поділяються на відміни? Іменники якої відміни поділяють на тверду, м’яку і мішану групи?

· Які особливості відмінювання іменників І відміни? Наведіть приклади.

· З’ясуйте, які серед поданих іменників можуть вживатися і в однині, і в множині. Поставте їх у форму орудного відмінка.

Межа, мрія, доля, груша, боротьба, вежа, задача, людина.

· Чому закінчення у них різне?

· Спробуйте зробити висновок про написання закінчені іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи.

· Звірте свої висновки з правилом у підручнику, довіднику (зокрема електронному).

► За поданим приписом побудуйте алгоритм написання відмінкових закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини.

        В орудному відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -ою, -ею, -єю. Закінчення -ою пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]: партою, водою, рукою; -ею- в іменниках з основою на м'який приголосний і [ж], [ч], [ш]: землею, межею, кручею, ношею; -єю- в іменниках з основою на [й]: надією, мрією.

 

Перегляньте відеоурок за посиланням та виконайте д/з

·        https://www.youtube.com/watch?v=7qsAhWzzbAU&list=PLFVSJgZgf7h88UFKF_RZcv_Sk-WlX5mvL&index=198&ab_channel=MONUKRAINE

·        Вивчити таблицю.


·        Виконайте онлайн тест за посиланням,

https://onlinetestpad.com/ua/test/86922-testi-%D1%96mennik

скріншот результату пришліть на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Д/з

§52,  впр.554 (завдання письмово)

 

 Українська мова                                                                         04.10.2022

Група 17                                                                                        Урок 7

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Вільне есе

·        Перевірка домашнього завдання

Виконайте тестові завдання за посиланням (10 хв.)

https://vseosvita.ua/test/start/glx735

·        Напишіть вільне есе на одну з тем

Секрети щасливої родини

Добрий вечір, ми з України

·        Д/з  З пісні «Українська лють» випишіть іменники, визначте рід, число і відмінок.


Українська мова                                                                         29.09.2022

Група 17                                                                                        Урок 6

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Іменники, що мають лише форму однини або множини

·        Перевірка домашнього завдання

Утворити від поданих назв професій фемінітиви

Лікар, продавець, професор, пілот, друкар, кравець, завідувач, менеджер, директор, доповідач, редактор, столяр, президент, нотаріус

Але чи завжди так легко визначити рід іменників?А як визначити рід у невідмінюваних іменників іншомовного походження?

·        Розповідь викладача (презентація) 

·        Перегляньте відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=QroHXs6BXwg&t=12s 

(на 6 хв.24 секунди)

Що нового ви дізналися про рід іменників?

 

Д/з  параграф 51,  вправа 540

 

Українська мова                                                                             29.09.2022

  Група 17                                                                                      Урок 5

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх

Мозковий штурм

·        Як визначити рід іменників?

·        Які іменники належать до незмінюваних?

·        За якими ознаками визначають різ цих іменників?

·        Що таке абревіатура? Наведіть приклади

·        Як визначити рід іменників-абревіатур?

Розгляньте таблицю. Складіть за нею лінгвістичне повідомлення «Рід незмінюваних іменників»

Рід незмінюваних іменників іншомовного походження

Назви осіб чоловічої статі назви осіб жіночої статі

іменники чоловічого роду іменники жіночого роду

маестро (чоловічий)

мадам (жіночий),

Назви тварин

іменники чоловічого роду

поні, шимпанзе, кенгуру

Назви неістот

іменники середнього роду

резюме, таксі, бюро

Географічні назви

рід визначається за загальною назвою

Капрі (острів) — чоловічий, Сочі (місто) — середній, Міссісіпі (ріка) — жіночий

Запам’ятайтецеце (муха) — жін., івасі, путасу (риба) — жін., авеню (вулиця) — жін., кольрабі (капуста) — жін., салямі (ковбаса) — жін., гінді (мова) — жін., боржомі (вода) — жін., сироко, торнадо (вітер) — чол.

Іменник пальто відмінюється.

Рід складноскорочених слів

Незмінювані складноскорочені слова

рід визначається за головним словом

ГЕС — жін., бо електростанція

Змінювані складноскорочені слова

рід визначаємо граматично за типом відмінювання (здебільшого як іменники чоловічого роду)

ВАК, виш

► Якщо виникнуть труднощі, зверніться за адресою

http://www.linguist.univ.kiev.ua/WINS/pidruchn/imen/vlad.htm

Д/з  Визначте і запишіть (розшифруйте) — рід незмінюваних іменників-абревіатур. Чи в усіх словах можемо визначити рід Чому?

ООН, ТЮГ, НЛО, ГЕС, ЗСУ, СНІД, ЧАЕС, НАТО, ОБСЄ, МВС


Українська мова                                                                         28.09.2022

Група 17                                                                                        Урок 4

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Іменники спільного і подвійного роду

·        Перевірка домашнього завдання

Запишіть подані слова, додавши до кожного прикметник-означення, у дві колонки: 1) іменники чоловічого роду; 2) іменники жіночого роду.

Шампунь, бандероль, папороть, ваніль, фланель, рукопис, аерозоль, розкіш, рояль, суміш, жовч, гуаш, тюль, міль.

·        Прочитайте прислів'я. Визначте іменники, які можуть позначати осіб як чоловічої, так і жіночої статі.

1. Базіка набалака — і в торбу не збереш. 2. Нероба гірше п’яниці. 3. Незграба псує, а роботяга переробляє. 4. Соня та ледацюга — рідні душі. 5. Ні рак, ні жаба, а просто нахаба! 6. Вереда й себе раз на рік любить (Нар. творч.).

Чому такі іменники називають іменниками спільного роду?

Іменники спільного роду можуть означати осіб і чоловічої, і жіночої статі: листоноша, сирота, трудяга, староста, бідолаха. Такі іменники мають закінчення -а, -я та називають осіб за характерними діями або рисами поведінки: ябеда, базіка, плакса, писака, посіпака, недоторка.

Рід таких іменників визначають за змістом речення або граматичною формою інших частин мови: Мудрий, як той недотепа, що від дощу в річку ховався. Забарилась недотепа — от тобі й халепа (Нар. творч.).

Іменники подвійного роду вживаються у формах різних родів:

• чоловічого і середнього: вовчище, лобище;

• жіночого і середнього: бабище, ручище, ножище.

Рід таких іменників визначають за змістом речення або за граматичною формою інших частин мови: Лютий вітрище рве гілля дерев.

·        Перегляньте відеоурок

https://www.youtube.com/watch?v=vL5Rkz7hjW0

Ø Що нового ви дізналися про рід іменників?

 

Д/з Замініть подані вирази одним словом – іменником спільного роду, два з них введіть у речення.

Людина, яка пише лівою рукою -…
Людина, яка багато теревенить -…
Той, хто плаче без причини -…
Неуважна людина -…
Працівник пошти, який розносить газети та журнали -…
Людина, у якої немає батьків -…
Працьовита людина -…

Українська мова                                                                        13.09.2022

Група 17                                                                                        Урок 3

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей за діяльністю (поет – поетеса, поетка; директор – директорка, робітник – робітниця та ін.)

·        Перегляньте відеоурок за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=E_XhAYkwdl8

·        Від поданих слів утворити назви професій

журнал, вантаж. дресирувати, ткати, носити. бетон, механіка, наука, живопис, критика.

·        До поданих іменників дописати прізвища, імена та по батькові видатних людей

педагог, юрист, адвокат, медик, хірург, економіст, директор, бухгалтер, капітан.

·        Д/з Опрацюйте матеріал за посиланням, виконайте завдання з мовного тренежера

https://webpen.com.ua/pages/linguistic_norm/gender_marking.html

Українська мова                                                                         05.09.2022

Група 17                                                                                        Урок 2

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу біль, нежить з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала)

Морфологічна норма - це загальноприйняті правила вживання граматичних форм слів. Ця норма регулює загальні для всіх частин мови правила творення граматичних форм: відмінкових (іменники, прикметники, займенники, числівники); особових і родових (дієслова); ступенів порівняння (прикметники, прислівники). Наприклад: душею, вербою, зі Львова, друже, гарячою, якому-небудь, з ними, сімдесятьох, наполягаємо, більш виразний.

·        Перегляньте відеоурок, Запишіть лексичні та  граматичні  ознаки іменника

https://www.youtube.com/watch?v=QV1XRh6sjFk

Д\з

§ 49

Прослухайте пісню «Старі фотографії», випишіть із неї 10 іменників, визначте в кожному: істота/неістота; власна/загальна назва; рід; число; відмінок.  Знайдіть морфологічні помилки у пісні



Українська мова                                                                         01.09.2022

Група 17                                                                                        Урок 1

Виконану роботу надсилати на E-mail:   tanyabauman123@gmail.com

Тема. Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості

·        Проблемні питання уроку

Чому так важливо бути мовностійким у сучасній Україні?

Чи є мовна проблема у нашому місті?

Чому сьогодні слово «мова» є синонімом до слова «вижити»?

·        Розповідь викладача (презентація)

Мовна стійкість  –  намір та поведінка особистості чи групи людей, спрямовані на послідовне, непохитне користування в щоденному спілкуванні певною мовою чи мовними засобами, незалежно від мови співрозмовника

·                Перегляньте відеоурок, сформулюйте по три питання до одногрупників за         матеріалом

            https://www.youtube.com/watch?v=wRHyLZ6AQwo

·        Прочитайте уривок зі статті І. Каганця. Підготуйте свої рекомендації для ровесників щодо дотримання мовної стійкості.

Переходь на українську мову, заохочуй до цього друзів та знайомих, використовуй україномовні джерела, допомагай російськомовним українцям перекладати їхній інформаційний продукт на українську, сприяй їхній практиці розмовної української мови.

Спілкування з українцями українською: що може бути природніше і простіше!

Українські воїни! Не допомагайте ворожій розвідці перехоплювати ваші розмови: говоріть українською — ворог її не розуміє.

Українські журналісти, експерти, громадські лідери! Говорячи російською, ви просуваєте в Україні «русскій мір», адже він ґрунтується на російській мові. Не стидайтесь української мови, ви ж нею володієте. Не досконало? То є гарна нагода вдосконалитись — у цьому вас усі зрозуміють і підтримають.

Друже, не чекай, поки інші перейдуть на українську. Пам’ятай, що ти — людина-армія. Твоє персональне долучення до тотальної війни може стати останньою краплею, яка приведе в рух лавину народної активності.

Політика — це ти. Проводь свою інформаційну політику (За матеріалами ЗМІ).

 

Д/з

·        Дати письмову відповідь  у формі міні-твору на одне із проблемних питань уроку.

·        Дослідити мовну ситуацію у місті.